Organisationen bakom Glastonbury

Written by  //  May 1, 2017  //  Festival  //  Comments Off on Organisationen bakom Glastonbury

En av de större och mer populära musikfestivalerna i världen är Glastonbury festivalen, ett event som hölls första gången 1981 och som organiserades av bonden Michael Eavis, genom företaget Glastonbury Events Ltd. Eavis var drivkraften och personen bakom anordnandet av festivalen, tillsammans med sin fru, fram till hennes bortgång 1999. Numera får han istället hjälp av sin dotter, Emily Eavis. Sedan 2002 har företaget Festival Republic tagit över organiseringen av festivalen och all logistik kring detta enorma event tillsammans med säkerheten. Beslutet att göra detta gjordes efter att man slutit en överenskommelse med ägarna, där Festival Republic fick 40 procents äganderätt i bolaget som äger festivalen. Varje år, inför årets event, skapas ett företag som ägs av både Glastonbury Festivals Ltd och Festival Republic vars uppgift är att hantera allt kring festivalen och där all vinst sedan betalas till moderbolagen enligt fördelningen, 60 % till Glastonbury Festival Ltd och 40% till Festival Republic. Majoriteten av den vinst som tilldelas Glastonbury Festival Ltd doneras till en rad olika välgörenheter, däribland donationer till lokala organisationer.

Som om detta inte vore nog, med fördelningen och organisationen av festivalen, så är själva festivalområdet indelat i olika delar, däribland även de olika scener som finns och dessa är då skötta oberoende av varandra och av utomstående. Området “The Left Field” sköts exempelvis av Battersea and Wandsworth TUC, “Worthy FM” organiseras av Greenpeace. Den ljudanläggning som finns på området genererar en sammanlagd uteffekt som landar på 650,000 watt där huvudscenen har inte mindre än 250 högtalare.

En mardröm för logistiker

Att sköta logistiken kring detta event måste vara en mardröm för personalen och något som jag inte ens skulle ta tag i om jag så var tvungen. Allt de som krävs för att kunna hålla i evenemanget är mer eller mindre en mardröm då man måste ordna fram över 4000 toaletter där 2000 av dessa är utedass och 1300 är komposttoaletter tillsammans med en tankanläggning som håller 2 miljoner liter vatten, där allt är avsatt åt dessa toaletter.

Bortsett från tekniker och säkerhetspersonal så sköts festivalen i största del av frivilliga. Välgörenhetsorganisationen Oxfam hjälper till att ordna och organisera arbetet för 2000 frivilliga under festivalen och för detta får organisationen ta emot donationer från organisatörerna. Under 2005 var denna donation över £200,000 vilket motsvarar närmare 2,5 miljoner kronor. Självfallet måste det också finnas medicinsk hjälp tillgänglig, vilket anordnas av Festival Medical Services som även har ansvarat för detta sedan det allra första eventet. De barer som finns på området drivs av Workers Beer Company som numera sponsras av danska ölmärket Carlsberg, efter att ha tagit över från Budweiser som var en tidigare sponsor. Företaget ordnar med personal som utgörs av frivilliga som jobbar omkring 18 timmar sammanlagt under festivalen. I utbyte för arbetet får de gratis inträde till festivalen, transport till och från området och gratis mat. Lönen som de betalas, doneras till välgörenhet. Som ni förstått vid det här laget så är stora delar av festivalen på ett eller annat sätt kopplad till välgörenhet, vilket också är en av anledningarna till att så många väljer att komma, då man vet att delar av ens inträdesavgift och de man spenderar under tiden där, kommer att gå till dom som verkligen behöver det och inte rakt ner i ägarnas fickor.

Comments are closed.