Organisationen bakom Glastonbury del 2

Written by  //  May 5, 2017  //  Festival  //  Comments Off on Organisationen bakom Glastonbury del 2

En av de större och mer populära musikfestivalerna i världen är Glastonbury festivalen, ett event som hölls första gången 1981 och som organiserades av bonden Michael Eavis, genom företaget Glastonbury Events Ltd. Eavis var drivkraften och personen bakom anordnandet av festivalen, tillsammans med sin fru, fram till hennes bortgång 1999. Att anordna ett event av denna magnitud kräver månader efter månader av planering då det är så oerhört många faktorer som man måste ta hänsyn till. I första delen gick jag igenom lite om hur hela festivalområdet delas upp i olika sektioner och hur sedan dessa sköts av undergrupper, om vad som krävs för att ställa i ordning huvudscenen och all den musikutrustning som krävs, däribland 250 högtalare som tillsammans levererar hela 650,000 watt i uteffekt. Lägg sedan till logistiken med att anordna toaletter och duschmöjligheter till festivalbesökarna tillsammans med tillräckligt med mat och dryck samt att ha sjukvård tillgängligt utifall det skulle behövas av besökarna.

Catering och delar av produktförsäljning som förekommer på området, sköts av en rad olika, mindre företag, oftast genom matvagnar. Under 2010 års festival fanns det över 400 olika matstånd där gästerna kunde välja på ett enormt utbud av mat. Välgörenhetsorganisationer och andra verksamheter brukar också ha ett litet stånd med på området, där man erbjuder alternativa rätter, så som vegetariansk mat, eller maträtter som är gluten och/eller laktosfria. Ett av de större antaganden under festivalen är dock sophanteringen, då man under tidigare event uppmätte hela 300 ton av material för återvinning och 110 ton av skräp. Som ni ser så är det ett logistikproblem som kräver stort fokus.

Transport

Detta är dock inte det enda logistikproblemet som uppstår under en festival, kommunikationsmedel är ett annat, då deltagarna måste ha möjligheter att ta sig till och från festivalområdet. Varje år sätter man in speciella festivaltåg som går till tågstationen Castle Cary, ofta direkt från London Paddington. Väl framme vid slutstationen väntar sedan skyttelbussar som transporterar festivalbesökarna från tågstationen till festivalområdet. Detta kan vara en riktig mardröm för arrangörerna, med tanke på den stora tillströmningen av festivalbesökare. Förutom tåg sätter man också in extra bussar som går från olika delar i landet, direkt till festivalområdet.

Sist ut har vi det viktigaste av allt, elen, då man inte kan ha en festival, ha musik utan el. Aggreko förser festivalområdet med 27 megawatt från över 200 bio-disel generatorer, som tillsammans förbrukar över 60,000 liter bio-olja. The Pyramid Stage i sig själv, drivs av 4 dedikerade generatorer. Totalt sträcker dig sig över 2,5 mil av belysning runt hela festivalområdet, också installerat och skött av Aggreko. Allt detta styrs sedan av ett avancerat datasystem som ser till att belysningen endast är på under en viss period, så att man inte förbrukar mer energi än nödvändigt. Allt detta i en strävan av att ha en så liten inverkan på miljön som möjligt, att göra festivalen så miljövänlig som den bara kan bli. Detta är trots allt något som är oerhört viktigt för arrangörerna, att sköta det på ett miljövänligt sätt så att man kan återvända år efter år utan att oroa sig för att området förstörs.

Comments are closed.